Jak pomóc dziecku być po prostu sobą?
Kiedy pytam moją córkę, kim najbardziej chciałaby być, a ona odpowiada, że sobą, uśmiech wdziera się na moją twarz. Jest taka świadoma swojej wspaniałości. Poczucie własnej wartości 100%. Kiedy nam to zanika?
Jednym z podstawowych zagadnień, które mają wpływ na pewność siebie jest tożsamość płciowa. Tavi Hawn w książce „Tożsamość płciowa. Poradnik dla rodziców” pokazuje, jak można wspierać swoje dziecko w trudnym procesie budowania własnego JA. Co ciekawe – w tłumaczeniu wybrano również formę „ono”, by podkreślić neutralność przekazu.
Inna świadomość
Chociaż nagonka na ruchy LGBT w naszym kraju trwa w najlepsze, to się po prostu dzieje. Młodzi ludzie mają coraz większą świadomość, jeśli chodzi o swoją tożsamość płciową. Ci bardziej dojrzali, zaczynają o tym głośno mówić. Nawet nie jestem w stanie wyobrazić sobie, w jakim poczuciu wstydu, gniewu, żalu niektórzy musieli żyć przez ładnych parę lat. Jak zabraniano im kochać. Tym bardziej się cieszę, że powstają takie książki, które mogą wesprzeć rodziców, gdy ich dziecko niekoniecznie będzie pasować do społecznego schematu.
„W większości kultur uznawano i uznaje się także więcej niż dwie płcie, a przedstawiciele_lki trzeciej bądź czwartej płci cieszą się wysoką pozycją w społeczności lub pełnią funkcje religijne”.
Definicje, ćwiczenia, strategie
Bardzo ciekawe w książce Tavi Hawn jest to, że wprawdzie zaczynamy od wstępu teoretycznego, ale później przechodzimy do tego, co kluczowe – do podstawowych strategii rodzicielskich. Najważniejsze jest oczywiście budowanie wspierającej relacji i słuchanie. Wydaje się proste, ale czasami stanowi ogromny problem. Kolejnym składnikiem jest szacunek. Nie można o nim zapomnieć.
Poglądy autora książki są nowoczesne, postępowe. Chciałabym doczekać momentu w naszym kraju, gdy tolerancja zagości się na dobre. Patrząc na młodych ludzi, myślę, że jest nadzieja, jeśli tylko damy im na to przestrzeń.
„Warto upewnić się, że te idee są w nas mocno zakorzenione, i podążać dalej naszą indywidualną ścieżką oduczania się (wyzwalania spod dominujących w dyskursie głównego nurtu idei i wartości, które zostały nam narzucone)”.